Hämeenlinnan taidemuseo on taidemuseoittemme aatelia avarine, väljine, suurine näyttelyhalleineen ja erinomaisen taitavine näyttelysuunnittelijoineen ja -rakentajineen. Taiteen ripustus on tämän museon erehtymätöntä ja aina taiteen ehdoin tapahtuvaa suurta taituruutta. 

Mielimuseoni esittelee näyttelyssään harvinaisuuden, pohjoismaisen modernin taiteen NoCo-kokoelman teoksia, joita maailma on nähnyt julkisesti vain kerran aikaisemmin, viime kesänä Norjassa.

 

Hämeenlinnan taidemuseo on modernin taiteen akuuteimmassa ja tulisimmassa sykkeessä: näiden nykytaiteen uusimpien perusteosten ja modernin taiteen Pohjoismaiden nuorten ja vanhojen gurujen työt ihastuttavat sanomallaan, valmiuksillaan ja visionäärisellä loistollaan.

 

NoCon6.jpg

 

Vuonna 1981 syntyneen ruotsalaisen Alfred Bomanin teokset 2010-luvulta täyttävät yläkerran kolmiulotteisen vastaanottosalin valtavat seinät väri- ja asetelmafantasioillaan.

 

NoCo on nimeltään ruotsalaisen taidesäätiön kokoelma, jossa tällä hetkellä on noin 100 nykytaiteen keskeisten pohjoismaisten taiteilijoiden työtä. Säätiön ideana on merkittävien modernistien, aikakautemme suurten taiteilijoiden töiden esittely maailmalle. Taidesäätiön omistaa ja sen rahoituksesta vastaa joukko anonyymejä, varakkaita nykytaiteesta kiinnostuneita henkilöitä. Kokoelman ensimmäiset sata teosta on valmiina, toista osaa kerätään parhaillaan. Taiteen on säätiölle hankkinut Malmön taidemuseon johtajana neljännesvuosisadan toiminut Göran Christenson, joka on modernin taiteen merkittävä pohjoismaalainen, maailmanluokan asiantuntija. Jo nyt tiedetään, että kokoelman taiteellinen ja rahallinen arvo on suunnaton: säätiöön on niin runsaasti uusia rahoittajapyrkijöitä, että heidät joudutaan torjumaan. Teokset on kuratoinut (valinnut ja ripustanut) Hämeenlinnan näyttelyyn Anne-Maj Salin. 

 

NoCon%20i%20pohj%20taidetta.jpg

 

Yksi näyttelyn kolmesta suuresta ja vaikuttavasta videoinstallaatiosta on ruotsalaisenTobias Bernstrupin teos sodan mielettömyydestä South of Heaven vuodelta 2014, se yltää maailmansodan tuhoamaan taiteeseen saakka.

 

NoCon taiteilijat tarttuvat aikaansa. Kokoelma kertoo siitä, mitä taiteessa tapahtuu NYT. Teoksissa on usein eksistentialistinen, yhteiskuntakriittinen tai poliittinen näkökulma. Monet kokoelman taiteilijoista haluavat teostensa kautta varmistaa maapallon tulevaisuutta ja säilymistä myös tuleville polville. 
 

 

Nocon%202%20pohj.taidetta.jpg 

Islantilais-tanskalaisen Olafur Eliassonin työ International Career Lamp, 2007

 

 

Modernismi%207.jpg

 

Vierastyövoimakeskustelua kommentoiva tanskalaisen Superflexin yhteiskuntakriittinen neonputkiteos Letter to Superflex, 14. January 2008 on mitä ajankohtaisin tämän hetken Euroopassa.

 

Näyttelyn kahden kerroksen kymmenien teosten tunnelmissa on erityisesti pitkälle mietittyjen videoteosten tuomaa yhteiskuntakriittistä ja sodanvastaista väkevää voimaa.

Voimakkaasti kantaaottavien teosten rinnalla on lähes transsiseen tunnelmaan katsojan johdattavaa levollista, analyyttistä videoinstallaatiota, kuten ruotsalaisen Tilda Lovellin installaatio Landescape (maa pakenee) vuodelta 2014 ikijäästä löytyneistä ihmis- ja mammuttijäänteistä tuhansien vuosien takaa henkiin herätetty kymmenminuuttinen kertomus. Itse koin sen ihmisen ahneudesta kertovana tositarinana. Kauniin herkälle jään ja lumenvalkealle pitkälle videoinstallaatiolle, jossa korvaamattoman arvokkaista muinaisjäänteistä ja niiden salakaupasta saamme kuin viisaasti laaditun rekonstruktion. Pitkässä, seinänkokoisessa ja äärimmäisen rauhoittavassa teoksessa on liikkeen ja mielikuvituksen hauskaa huumoria ajateltavan sisältönsä tueksi ja ymmärtämiseksi vaikka koko päiväksi katseltavaksi.

 

Kokoelman teoksissa usein tavalliset esineet saavat taiteen kautta toisen merkityksen ja varoittavat meitä tuhlaamasta aikaamme sodalle. Monet teokset eivät tarvitse edes nimiä. Useat kookkaat öljyvärityöt puhuttelevat pelkällä lumoavalla visuaalisella harmoniallaan, korumaisella kauneudellaan. Valitettavasti tämä Lahen uutisia -julkaisu ei pysty videoinstallaation todellisuutta välittämään, vaan pelkän pysähdytetyn kuvan.

 

Tässä näyttely, joka on siis paikalla nähtävä, josta nykytaidetta tuntematonkin voi nauttia, siihen ihastua ja pysähdyttäviin, levollisiin tunnelmiin mielensä rauhoittaa.

 

Hämeenlinnan taidemuseo:   NoCo - Pohjoismaista nykytaidetta 16.6.-7.10.2018 

 

http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/Kulttuuri/Taidemuseo/Nayttelyt/

 

Lis%C3%A4liite.jpg