T%C3%A4ydellinen%20rikos%20j%C3%A4lipuin

 

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2020/01/improvisoimalla-dekkarimaisesti

 

 

Näyttämötaiteessa on oma alueensa, jota ei monessa muussa taiteenlajissa tunneta. Se on yleisön ja esittäjien välille syntyvä usein sanaton, toisinaan hymyilevä jopa ääneen naurava, joskus myös satojen katsojien hiirenhiljainen seuraaminen ja eläytyminen kaikilla aisteillaan näytelmän tarinaan tai henkilöihin.

 

Olen saanut elämäni aikana noita tunnelmia kokea, elää, synnyttää ja maistaa myös katsojana tuhansia. Aina ne jättävät joko voimakkaat ensijäljet jo heti esityksen päätyttyä, mutta vielä useammin piilotajuumme ikuistuvina elämyksinä, pompatakseen joskus vuosiakin myöhemmin esiin kokemusvarastoistamme.

 

Teatterikriitikon pitäisi osata välittää esityksestä sen teatteritaiteellinen (=yhteiskunnallinen, sivistyksellinen, opetuksellinen, inhimillinen, tulevaisuusnäkemyksellinen, arkinen, juhlallinen, vakaumuksellinen, huvittava, musikaalinen, omakohtainen tai muu esityksen tarpeellisuutta ilmentävä) merkitys lukijoille.

 

Omakohtainen näkemys on kenties haastavin teatterikritiikin muoto. Huitaisut, olankohautukset, heitot ja mustavalkoiset hyväksymiset tai hylkäämiset on helppo löytää lähes kaikista esityksistä, suurentaa esityksestä otettu valokuva puolensivun kokoiseksi ja saada palstamillimetrit lukijoiden, esittäjien ja katsojien vuoropuheluksi.

 

Lahteen pesiytyi kuluvana näytäntökeväänä eriskummallinen teatterimuoto, jossa näyttelijät tarjosivat taitojaan yleisön toiveiden ja ohjeitten mukaan. Stella Polaris - suomalainen improvisaatioihin perustuva teatteri - on kymmenen vuotta kouluttanut halukkaita improvisaationäytelmien toteuttamiseen ja toi esityksen nimeltä Täydellinen rikos Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämölle.

 

Teos perustuu olettamukseen, että kuuden hengen näyttelijäseurue +säveltäjämuusikko +valpas valosuunnittelutaiteilija tekevät yleisön edessä rikosaiheesta kaksinäytöksisen esityksen ja yleisö saa osin vaikuttaa teoksen juoneen ehdotuksillaan ja ideoillaan.

 

Lahtelaisen improvisaatiokokoonpanon tarkoituksena oli esittää Täydellistä Rikosta kevään aikana kaksikymmentäyhdeksän kertaa - kunnes korona tuli ja lopetti koko ammattiteatteritaiteen Lahdesta, Suomesta ja maailmasta. Vain 12 näytöstä ehdittiin yleisölle tarjota ja niistä 6 yläkoululaisille myytyä esitystä.

 

Kirjoitin esityksen ensi-illasta (30.1.2020) hieman improvisointia epäilevän kritiikin - vaikka kiittelin tähän kokeiluun uskaltautunutta vapaaehtoisuuteen perustuvaa näyttelijäkuntaa rohkeudesta. Ajattelin kuitenkin jo silloin, että esityksen improvisaatiotodellisuus on tultava tarkistamaan uudelleen eri yleisön kanssa. Varsinkin kolmentoista yläkouluikäisille loppuunmyydyn esityksen improvisointiajatus olisi näkemisen arvoinen testi näytelmämuodon toimivuudesta.

 

Näin koululaisesityksistä ihan ensimmäisen - täyssalillisen yleisön pääosan muodosti maamme hurjimpien ja hurmaavimpien asuinalueiden, pääkaupunkiseudun yläkoulujen nuoret, joille esitys oli aito äidinkielenopetuksellinen teatteriretki Lahteen.

 

Tulos oli - kiitos yleisön aktiivisuuden ja esittäjien spontaanin innostuneisuuden - katsojalle todellinen uskonvahvistumisnäyte teatteriesityksen onnistumisesta ja sen vaikuttamisesta yleisöönsä.

 

Alkuesittelyssä yleisön toiveista valikoitui rikoksen tapahtumapaikaksi festarit. Esitys suorastaan poltteli koko ajan vauhdikkaalla menollaan, juonen muuttuvalla mielenkiinnolla. Dekkarimainen jännitys tiivistyi kohtaus kohtaukselta, ja väliajalla kuulin katsojajoukkojen keskenään pohtivan ääneen, kuka voi olla tuo rikoksen tekijä. Yleensähän teattereissa jutellaan väliajat niitä näitä muita kuulumisia. Nyt ei - vaan esityksen ajatus jatkui koko väliajan.

 

Väliajan jälkeen tarinan toisessa näytöksessä löytyi tietenkin yllättävä syyllinen ja varsinkin tytöt, joiden huomasin jännityksestä ihan puristavan nyrkkejään, helpottuivat hymyilemään.

 

Näytelmän loppukeskustelu oli todellinen taidetestaajien palaute, vilkas ja värikäs keskusteluajan jo loppuessa kesken. Varsinkin pojat karskeina käyttivät puheenvuoroja ja yllättäen esittäjien ammatinvalinta kiinnosti monia. Paljonkos saat hönää tästä keikasta - kyseli useampi näyttelijöiltä. Vastauksessa selvisi, että samanaikaisesti oli monen näyttelijän osana neljäkin eri roolia eri näytelmissä ja useissa laulutaito hallittava. Iltatyötä on paljon. Selvisi sekin, ettei ihan helppo ole ammattinäyttelijän koulutukseen päästä, koulutusta saada ja vielä hyvään teatteriin valmistuttuaan saada kiinnitys.

 

Ainakin tämä nuorille tarjoiltu esitys oli kutkuttavan toimiva ja oman epäilevän minäni yllätykseksi tämä ensemble pystyy muuntautumaan tarvittaessa vaikka mihin: nyt esityksestä puuttui yksi alkuperäisen ensi-illan näyttelijöistä ja silti homma hoitui taitavasti. Improvisaatio venyy mihin tahansa kokonaisuuteen.

Kohtalon sormi näytti myös röyhkeän traagisen vahvuutensa. Nuorten katsojien festaritoivomus toteutui, mutta heti perään kaikki maailman festarit koko keväältä ja kesältä peruuntuivat koronan vakuuttavalla pakkokäskyllä.

 

Ensi-illan ja nyt nähdyn nuorisoesityksen yhteisenä ajatuspoikasena edelleen itselläni elää ammattiteatterin (varmaan kaikilla, jotka ovat puvustamoissa ja lavastamoissa joskus käyneet) valtava tehomäärä, jota tämä Suomeen tuotu improvisaatioteatterikoulutus ei jostakin syystä halua käyttää. Siihen suuntaan voisi saada esitykseen toisenlaista kiinnostavuutta (aliarvioimatta mainioita valoja ja musiikkia nyt nähdyissä esityksissä) niin pinnallista kuin kaiken maailman tavara ja pukumäärä ihmiselämässä on. Samoin lauluvalmius voisi vielä löytää kokonaisuuteen useampia muotoja.

 

 

 

henkilökunta

Lahden kaupunginteatterin koko henkilökunta

 

Odotamme, että Lahden kaupunginteatteri saa terveysviranomaisten luvan toimia ja myös tämänkaltainen idea jatkua, jalostua ja rikastua. Muillekin teatterimme näyttelijöille soisimme uskallusta ponnahtaa improvisaation pauloihin.

 

Lis%C3%A4liite.jpg