Rintamteatterin%20kuvab.jpg

                                                                                                                                                 Sivun kuvat Lauri Kivikataja

Sisällöltään Rintamateatterin riemuisan hauskasti lapsensilmin nähty ja kipeästi koettu suomalaisen elämänmenon 2000-luvun taitteen perhe-elämä nousee taatusti 100-vuotiaan Suomi-äidin todelliseksi teatterivuoden tapaukseksi, sillä niin raikastavan värikkääksi, tuoreeksi ja pyörryttävävauhtisen osumatarkaksi suomalaisuuden perhetilitys on Kotimaa-näytelmään kirjoitettu. Parempaa, osuvampaa ja tuoreempaa lahjaa Suomi teatterielämältään tuskin voisi saada perinteisten patrioottisten Kiven, Linnan, Canthin ja Niskavuorten täyttämään kulttuurillisen estraadiseen lahjapöytäänsä.

 

Paljon parjattu tekstien ryhmätyökynäily saa samalla nyt todellisen arvonylennyksen. Uusi hyvä, selkeä, piruilevan taitavasti takaviisas teatteriteksti leiskuu heti kesäteatteriemme hittinä kiertäessään tämän juhlakesän ympäri maata. Esityksen tulkinta on vähintään tekstinsä veroinen - vallattoman hauska teatterileikki, unohtamatta kiitettävän usein hauskan leikin lomaan kuin salaa pujotettuja, sieluamme itkettäviä komediallisia elämänihomme vereslihan kipupisteitä.

Joel Härkösen vaistontarkka yleisohjaus, Karlo Haapiaisen jäsentävä dramaturgia ja koko näyttelijäensemble ovat löytäneet kokonaisuudelle katsojia viihdyttävän muodon - vauhti, värikkyys, tapahtumatunnelmat ja yleismeno rytmittyvät ja kiihtyvät niin moneen huippuunsa, että välillä jo pyytää tajunnanvirraltaan pientä lepotaukoa ehtiäkseen kaikesta loistoshowsta nauttia.

Kolmen näyttelijätaiturin otteet ja muuntautumistaidot vievät meitä vaivatta mukanaan: lapsenlapsesta aina elämään kyllästyneisiin aikuisiin saakka he taitavat maalata meille esityksen sisällön. Julius Susimäen ilmaisussa kehon ja ajatusten notkeus tuntuvat vuodesta toiseen vain lisää kasvavan ja syvenevän. Hänen variaatioluomuksensa kymmenistä hahmoista ovat teatterin jäljittelemätöntä näyttelijätaiteen karismaupeutta, jonka syliin on ihanaa heittäytyä ja siitä nauttia. Hänen rytmitajunsa ja eläytymisensä luovat esitykselle aina vahvan selkärangan ja uskottavuuden.

Otto Pillin mukana löydämme helposti monet samaistumisemme esityssisältöön - yhtä hyvin suomalaisuuden tragikomedian jokapäiväisyyden tai miehisyyden brutaaliudet, nuoruuden täyttymättömät kaihonkipeydet kuin isyyden yksioikoisen jöröyden. Milla Kuikka taitaa suvereenisen kamelionttisen muuntautumistekniikan luonteviksi tyypeiksi, joita häneltä riittää koko esityksen rikkaudeksi ja sen monien sävyjen, erityisesti sen herkkien tuntojen koskettaviksi hetkiksi.

Aino Simolan ajankohtaan nivova puvustus ja Lari Lätin lapsenraikkain puhtain värein toteutunut, monin oivaltavin rekvisiitoin yhdessä ohjauksen mainion liikunnallisuuden kanssa toimiva näyttämökuva interiöörivaihdoksineen (lentokoneet, kravut ym) ovat teatterifantasiaa loistokkaimmillaan.

 

Rintamateatteri on osuva nimi tällaisen teatteriryhmän omaamasta mielikuvituksellisesta, teatterillisesta, eheästä ja rikkaasta teatteri-ilmaisusta. Kotimaa-kokonaisuudesta on luotu satavuotiaalle Suomellemme tosi ja hauska ajankuva, jolle on käyttöä erityisesti tänään, mutta yhtä varmasti tulevaisuudessa aikakauteensa sidottuna verrattoman virkistävänä dokumenttina.

 

Rintamateatterikuva%20%C3%B6.jpg

Milla Kuikka, Julius Susimäki ja Otto Pilli  

Esitysarvio kantaesityksestä 29.6.2017

 

Lisätiedot esityksistä ja esityspaikkakunnista:
http://rintamateatteri.fi/

Lis%C3%A4liite.jpg