Kansaallisen%20meri%20niin%20suuri.jpg

Noel Saizonou ja Juliette Sossou

Kansallisteatterin Meri niin suuri nousee pienestä kahdeksankymmenen hengen Omapohja-teatterisopesta suureksi ihmisarvon hätähuudoksi koko maailmalle kaikissa teatteritaiteen pelkistetyissä, vilpittömimmissä superlatiiveissaan. Tulkinta ei ole pienimuotoisessa suuruudessaan hiukkaakaan julistava tai teennäisen mahtipontinen, vaan kaikessa ilmaisussaan ja muodoissaan tosi, vilpitön, nöyrä ja sympaattisen hauska.

 

Elämäniloisessa loistavassa näyttelijätyössä, tartuttavassa afrikkalaistempossa, luonnonakrobaattisessa liikekielessä se häivyttää ihmiskehomme ilmaisun äärirajat. Taidokkuudessaan, näyttelijäilmaisun sielukkaassa syvältä ajatustemme sopukoita herkistävässä, musiikkinsa autenttisissa soundeissa, melodioiden unohtumattoman tunteikkaissa sävyissä sekä tulkinnan instrumentillisessa taitavuudessa se on ihmisläheistä sanomaa. Ennen kaikkea ehyen, hienon lähes kolmensadan vuoden ikäisen tositarinansa kokonaisuudella teos järkyttää ja kolkuttaa meitä ajankohtaisuudella.

 

Meri niin suuri on kertomus Madlenasta, joka 1750-luvulla länsiafrikkalaisen Beninin valtion Grand-Popon kylästä vietiin valkoisten orjaksi tuhansien muiden mukana 500 hengen täyteen ahdetuissa laivoissa suuren meren yli Karibian Neitsytsaarten St Thomasin saarelle, joka tuolloin oli Tanskan omistama. Madlenan monta vuosikymmentä kestänyt elämä saarella tanskalaisen isännän plantaaseilla muuttui vähitellen. Isännästä tuli orjakaupan vastustaja, Madlena vapautui orjatyöstä, kastettiin kristityksi ja hän avioitui beniniläissyntyisen orjan Mingon kanssa silti säilyttäen afrikkalaisen vodou-uskonsa. Madlena kirjoitti orjuudestaan kirjeen Tanskan kuningattarelle Sophie Magdalenalle, joka ei sitä kuitenkaan koskaan saanut.

Alkuperäistä kirjettä säilytetään Tanskan kansallismuseossa. Kirje ja sen dokumentit sisältyvät myös Louise Sebron Lundin yliopistossa vuonna 2010 tekemään historiaväitöskirjaan.

 

Viimeisen 400 vuoden aikana orjakaupan uhreiksi on joutunut arviolta 30-35 miljoonaa afrikkalaista.

 

Ajankohtaiseksi myös meille eurooppalaisille tämän tositarinan tekevät hengenvaaralliset Välimeren ylitykset, täyteenahdettuihin uppoaviin laivoihin elämäntoivossa kalliisti matkalipun lunastaneet kymmenet tuhannet afrikkalaiset ja heidän kohtalonsa.

 

Orjakauppabisnes kukoistaa edelleen entistä tuloksellisempana ja voimallisempana . Orjuus on ihmisen pitämistä toisen (valtion tai ihmisen) vallan alla ilman oikeutta paikkaan, vapauteen ja omaan tahtoon perustuvaa valintaa. Vuonna 2014 BBC kertoi kaapattuja tyttöjä myytävän taistelijoille lapsivaimoiksi yhdeksällä eurolla. Marraskuussa 2017 uutiskanava CNC kertoi miesorjan hinnaksi Libyassa 400 dollaria. Tänään vuonna 2018 lasketaan 45,8 miljoonan ihmisen elävän orjuuden kaltaisissa olosuhteissa ympäri maailman.

 

 

Erikseen ylistän vielä  Matti-Juhani Karilan huolella ja inhimillisyydellä rakentamaa ekonomista tekstikokonaisuutta ja Laura Jäntin viisaan ohjausotteen ehyttä, pelkistettyä, kaikin teatterikeinoin lumoavaa ohjauskokonaisuutta. Entä Noel Saizonoun aivan mielikuvituksellinen, tunteikas ja rytmivarioiva musiikki sekä suvereenin taidokas näyttelijäakrobaattisuus - koko taiteilija harvinainen karismaattinen lahjakkuusihme, Juliette Sossoun hieno roolityö - luontevan aito suru, sydämestä pulppuava elämänilo saati kihertävä rakastunut kiehtova Madlena - ja Serge Gbehan monet osaavat roolit, kuten hauskuudellaan puhutteleva satiirihuippu välimerenmatkamyyjä huimine koreografioineen, sekä Mari Lehtonen tyynenä kertojana ja pienissä rooleissa kehyskertomuksen henkilögallerian toteuttajana.

 

Koskaan kriitikko-urassani en ole kokenut niin raikasta, valloittavaa, vauhdikasta, musikaalista, mukaansatempaavaa ja elävää epilogia, kuin minkä tämä esitysensemble näytelmässään ilotulitti sielunsa ja sielujemme riemuksi - pysyväksi jäljeksi kokemustemme aarrevarastoon.

 

 

Suomalaisen teatterin tämän päivän teatteritapauksista vaikuttavin, kansainvälisesti ajankohtaisin ja yht'aikaa läpi koko tunteittemme kirjon niin itkettävän synkkä, sydämellisen lämmin ja vallattoman hauska, unohtumaton Meri niin suuri, tämä koko maailman omatuntoa kolkuttava esitys, on. Se täytyisi jokaisen ajattelevan maailman kansalaisen kokea.

 

Teatteritaiteen vuoden ajankohtaisteatterin merkkiteoksena esityksen soisi kaikkien teatterinammattilaisten ympäri maailman näkevän - vaikkapa kansainvälisen Tampereen Teatterikesä 2018 ohjelmistossa.

 

                Meri%20niin%20suuri%20b.jpg

 

 

Lis%C3%A4liite.jpg