Teatteritaiteessa musikaali on aina ollut lasten ja aikuisten, niin herrojen kuin työläisten keino puhaltaa ulos tuskaa ja hengittää uutta tuulta arkeen, opiskeluun ja työhön.

 

Lahden kaupunginteatterin ohjelmistopolitiikka on luonut viime vuosina laajan tarjottimen, josta pieni tärkeä osa on teatterivierailut: niiden anti on valtavirrasta poikkeavan taiteilijan tai ulkopuolisen teatteriesityksen tarjoaminen.

 

Uusi%20musiikkiteat5.jpg

 

Jo lähes vakiovierailija on aidosti lahtelaissyntyinen Musiikkiteatteri NYT

 

Sen keskeiset kuusi perustajataiteilijaa ovat vielä nuoria, alle 30-vuotiaita ja kouluttautuneet aikanaan Lahdessa vaikuttaneessa Lahden ammattikorkeakoulun Musiikki- ja draamainstituutissa, sen neljä ja puolivuotta kestäneessä musiikkiteatteritaiteilijan koulutuksessa ammattitaiteilijoiksi.

 

NYT pitää päämääränään tarjota erikoisesti nuorille soveltuvaa ja heitä kiehtovaa teatteriohjelmistoa. Ohjelmiston rajaus on haastava - ikäryhmä, jolle on vasta avautumassa omat mielipiteet, periaatteet, persoonallisuus, elämän tarkoitus ja päämäärä.

 

 

Siksi musiikkiteatteri NYT on valittu harvojen suomalaisteatterien kategoriaan, jossa muutamia suomalaisia teattereita tuetaan juuri nuorille tarjottavien esitysten tuotantoihin. Kysymys on suuresta kulttuurikäänteestä, rahoittajan, Suomen valtion, merkittävästä tuesta ambitiolla valmistettuihin teatteriesityksiin nuorisolle.

 

Suomen Kulttuurirahaston ja Taiteen edistämiskeskuksen tukemana sai 29.10.19 kantaesityksensä Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä Musiikkiteatteri NYTin valmistama Opus Deus. Taike myönsi hankkeelle toisen, nyt 4000 euron avustuksen, tällä kertaa valtakunnallisesta avustushausta. Lisäksi Opus Deus on valittu osaksi Suomen Kulttuurirahaston tukemaa Taidetestaajat-hanketta, jossa Suomen Kulttuurirahasto kustantaa kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset katsomaan jotakin kulttuuritapahtumaa omalla alueellaan. Kaikki Lahden 8.-luokkalaiset tulevat katsomaan Opus Deus -musikaalia lukuvuoden 2019-2020 aikana.

 

 

Arvio Musiikkiteatteri NYTin premiääristä

 

OPUS%20DEUS%20promokuva.jpg

OPUS DEUS - 2. näytöksen hurmaa ja hurjaa tunnelmaa

 

Musikaali kertoo videobloggari Kaijasta, joka lähtee tavoittelemaan unelmiaan Opus Deus -nimisen self help -oppaan avulla. Aihe on siis mitä ajankohtaisin - somea, nykymediaa täynnä, tällaisten blogien arvo mitataan sen vakituisten seuraajien määrässä. Suomessakin parhaat yltävät laskurillaan kymmeniintuhansiin blogiseuraajiin ja useat saavat jo tällaisesta bloggauksesta mainosten kautta toimeentulonsa. Jo alle 10-vuotiaat ovat toimitusjohtajatasoisia ammattilaisia mainoksilla pyörivissä blogeissa ja niiden tuhansien samanikäisten muodostamissa katsojapopulaatioissa. Maine ja bloggauskontaktien suuri määrä on siis bloggauksen arvo - ei välttämättä sen sisältö ja laatu.

 

Musiikkiteatteri NYT on tehnyt OPUS DEUS -teoksestaan muutamin henkilösuhtein kehyskertomuksen, näytelmäntapaisen, ja toteuttaa sen musiikkivaltaisuudessaan vaikkapa musikaaliksi kutsuttavana kokonaisuutena.

 

Esityksen kaikki 16 sävellystä teksteineen ovat omaa tekoa ja jokainen rooliesiintyjä on luonut vähintään kaksi sävelteosta. Rohkea teko, uljas saavutus ja taideyhteisöä lujittavana ideana loistava.

Perinteinen musikaali jollakin täysin omaa hehkuaan soivalla sävellyksellä, melodialla tai sanoituksella ei tällaiseen kollaasimaiseen teokseen kuulu, ainakaan sitä ei Opus Deus -  teoksesta voinut aistia. Hieman puuroisen samankaltaisiksi, kovin lyhyiksi, mutta omaperäisiksi nuo biisit osoittautuivat ja näin musiikin kokonaislaatu kirjavoitui jotenkin hahmottomaksi ja tahallisen karheaksi.

 

 

Parasta esityksessä oli tekniseltä ja taiteelliselta laadulta, luontevuudelta ja huumorilta hienosti viritetyt koko näyttämöä kattavat bloggarikuvavideot Petteri Hautalan kuvaamina ja ohjaamina kuvaruutukerrontoina, joissa Anni Kajoksen Kaija-bloggarirooli esitteli ajatuksiaan, elämäntapojaan ja nuoren naisen elämänhaaveita. Se olisi iskenyt kenet tahansa Kaijan videobloggausta seuraamaan. Puhelindialogit roolihenkilöiden kesken täydensivät esityksen simultaanisuutta.

 

Toinen hallittu elementti oli teoksen rekvisiitta, puvustus ja lavastuksen näyttämökuvien sekä valaistuksen tyylikäs ja tuore visualisointi, jotka Tiina Hauta-ahon ja Jouni Nykoppin yhteistyönä sekä Sami Järvisen korkealuokkaisena teatteriäänen käsittelynä keskittivät teoksen tapahtumat ja kohtaukset mielikuvituksellisen kolmiulotteisiksi, värikkäiksi, jännittäviksi ja yllättäviksikin.

 

Taattuna, onnistuneena osatekijänä ryhdisti Matti Hussin pianovirtuoosimainen säestys jokaisen musiikkiesityksen kera Lari Liuksen jyskeisen rumpalitaituruuden.

 

Viime talvena Kulttuuriosuuskunta Kellopelin Oscar-gaalakonserteissa, sen tarkasti toimineessa näyttelijätyössä ja lavashowssa Oscar-biisejä tulkitsemassa sädehtivät NYTin Anni Kajos, Sini Koivuniemi, Petri KnuuttilaPanu Kangas ja Sami Ulmanen häikäisevän taitavina artisteina.

 

Opus Deus -esityksessä koetusta ja odotetusta ammatillisesta laadukkuudesta jäätiin aika kauas. Luontevaa, hyvin intensiivisesti läsnäolevaa näyttelijäilmaisua kyllä koimme, mutta tulkintakokonaisuutta himmensi tarinan käsikirjoituksen draamallinen pirstaleisuus ja toteutus, jossa kosketuspinta on selvästi ja taatusti nuoret.

 

Tekstin teemat jäivät usein puolitiehen ja itse näyttelijätyö melko kontrolloimattomaksi. Ei laadukas esitys silti kestä yhtäkään teatraalista näyttelijän epäaitoa täyshuutoa tai yhtäkään toistuvaa maneeria, kuten hiusten jatkuvaa sukimista pois kasvoilta - mm. ne molemmat olisi ohjaajan silmä pystynyt helposti karsimaan. 

 

 

Esityksen nautinnollisuutta

 

Toinen puoliaika ryhdistäytyi Sami Ulmasen luomalla koreografialla, joka liikekielellään toimi mainiosti tarinaa rytmittäen ja sen sisältöä syventäen.

 

 

OPUS%20DEUS%20%20promolkuva%202.jpg

OPUS DEUS - yksi sen huippukohtauksista

 

Hyvää löytyi tekstin eräänlaisena huulenheittohuumorina, joka jo usein osui tarkan näpsäkästi ja ajoitetusti maaliinsa. Kymmenistä kohtauksista yksi - eri alan ohjekirjaset elämämme ohjenuorina - tuntui jo suorastaan älykkään onnistuneelta, vauhdikkaalta, teoksen eheimmältä, toimivimmalta ja riemullisimmalta.

 

Tietenkin kaikkien näyttelijöiden musikaalisuus, jolla laulut tulkittiin, on suurenmoista, harvinaista, rikkumatonta  nautintoa - vaikkakin vielä yhä runsaammin yhteistulkintaa kaipasin, sillä se toteutui niin rytmitarkasti, sielua hivelevän puhtaalla sävelkorvalla ja detaljirikkaan maukkaasti.

 

Nuorten persoonallisten musiikkiteatteritaiteilijoiden olemus on jo sinänsä poikkeuksellisen tervetullutta koettavaa ja ihasteltavaa meille katsojille..

 

Musiikkiteatteri NYT ajankohtaisella aiheella, omaperäisellä, omavalmisteisella teoksella Opus Deus loistaa ainutlaatuisen kirkkaana tähtenä kaupunkimme musiikkiteatteritaivaalla.

 

 

OPUS DEUS

 

KÄSIKIRJOITUS, SÄVELLYS & OHJAUS   Musiikkiteatteri NYT

KOREOGRAFIA  Sami Ulmanen   LAVASTUS & PUKUSUUNNITTELU  Tiina Hauta-aho

VALOSUUNNITTELU  Tiina Hauta-aho & Jouni Nykopp  VALOKUVAT  Harri Knuuttila

LAVALLA::

Petteri Hautala, Anni Kajos, Panu Kangas, Petri Knuuttila & Sini Koivuniemi

PIANO Matti Hussi  LYÖMÄSOITTIMET Lari Lius

 

Lis%C3%A4liite.jpg